Korzyści zdrowotne z pomarańczy

News

Pomarańcza jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych i popularnych owoców. Jest bardzo lubiany ze względu na łatwą dostępność przez cały rok, gęste odżywianie i dobry smak.

Pomarańcze to okrągłe owoce cytrusowe o średnicy od ok. 2 do 3 cali, z delikatnie teksturowaną skórką w kolorze pomarańczowym.

Miąższ ma również kolor pomarańczowy i jest bardzo soczysty, otoczony skórką, która może mieć różną grubość w zależności od odmiany.

Istnieją pomarańcze, które są słodkie, gorzkie i kwaśne, więc musisz znać odmianę, którą kupujesz. Odmiana słodka jest zazwyczaj bardziej aromatyczna. Należą do nich pomarańcze Valencia, Navel i Jaffa, które są idealne do produkcji soków.

W rodzinie pomarańczy znajdują się również pomarańcze mandaryńskie (o luźnej skórce), klementynki (o luźnej skórce i bezpestkowe), mandarynki (pomarańczowo-czerwone mandarynki), Minneola (krzyżówka mandarynki z grejpfrutem), krwista pomarańcza o ciemnym burgundowym miąższu, kumkwat i kilka innych mniej znanych.

 

Korzyści żywieniowe z pomarańczy

Pomarańcze są doskonałym źródłem witaminy C i flawonoidów. Jedna pomarańcza (130 gramów) dostarcza prawie 100 procent zalecanego dziennego spożycia witaminy C.

Jadając całą pomarańczę, dostarcza ona dobrego błonnika pokarmowego. Pozostaw w albedo (białej masie pod skórką) jak najwięcej, ponieważ albedo zawiera największą ilość cennych bioflawonoidów i innych środków antynowotworowych.

Ponadto pomarańcze są dobrym źródłem witaminy A, witamin z grupy B, aminokwasów, beta-karotenu, pektyny, potasu, folianu, wapnia, jodu, fosforu, sodu, cynku, manganu, chloru i żelaza.

Korzyści zdrowotne z pomarańczy

Pomarańcza zawiera ponad 170 różnych fitoskładników i ponad 60 flawonoidów, z których wiele wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i hamujące powstawanie zakrzepów, a także silne działanie antyoksydacyjne.

Połączenie dużej ilości antyoksydantów (witamina C) i flawonoidów w pomarańczach sprawia, że jest to jeden z najlepszych owoców w promowaniu optymalnego zdrowia.

Arterioskleroza: Regularne spożywanie witaminy C hamuje rozwój stwardnienia tętnic.

Zapobieganie rakowi: Związek w pomarańczach zwany liminoidem, został znaleziony w celu zwalczania raka jamy ustnej, skóry, płuc, piersi, żołądka i okrężnicy. Wysoka zawartość witaminy C działa również jako dobry przeciwutleniacz, który chroni komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki.

Cholesterol: Alkaloidowa synefryna znajdująca się pod skórką pomarańczową może zmniejszyć produkcję cholesterolu przez wątrobę. Natomiast przeciwutleniacz zwalcza stres oksydacyjny, który jest głównym sprawcą utleniania LDL w naszej krwi.

Zaparcie: Nawet jeśli pomarańcza "smakuje kwaśno", to w rzeczywistości ma działanie zasadowe w układzie pokarmowym i pomaga stymulować soki trawienne, łagodząc zaparcia.

Uszkodzona sperma, naprawa: Pomarańcza dziennie wystarcza człowiekowi, by utrzymać spermę w zdrowiu. Witamina C, przeciwutleniacz, chroni plemniki przed uszkodzeniami genetycznymi, które mogą spowodować wadę wrodzoną.

Choroba serca: Wysokie spożycie flawonoidów i witaminy C zmniejszyło o połowę ryzyko wystąpienia chorób serca.

Wysokie ciśnienie krwi: Badania wykazały, że flawonoid zwany hesperydyną w pomarańczach może obniżyć wysokie ciśnienie krwi.

Układ odpornościowy: Silna zawartość witaminy C stymuluje białe krwinki do walki z infekcjami, naturalnie budując dobry system odpornościowy.

Kamienie nerkowe, zapobiegają: Picie codziennie soku pomarańczowego może znacznie zmniejszyć ryzyko powstawania kamieni szczawianu wapnia w nerkach.

Skóra: Przeciwutleniacz w pomarańczy pomaga chronić skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, o których wiadomo, że powodują oznaki starzenia się.

Wrzód żołądka: Spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C pomaga obniżyć częstotliwość występowania wrzodów trawiennych, a co za tym idzie, zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka żołądka.

Infekcje wirusowe, ochrona przed: Wykazano, że obfitość polifenoli zapewnia ochronę przed infekcjami wirusowymi.

Porady dotyczące spożycia

Pomarańcze stanowią dobrą przekąskę - wystarczy je obierać i cieszyć się nimi, zwłaszcza tymi o luźnej skórze.

Aby wydobyć większość soku z pomarańczy, zawsze spuszczaj go w temperaturze pokojowej. Zwinięcie ich pod dłonią na płaskiej powierzchni pomoże również wydobyć więcej soku.

Witamina C szybko się niszczy pod wpływem powietrza, więc po pokrojeniu szybko zjedz pomarańczę. Nie pozostawiaj soku zbyt długo na słońcu, aby zachować optymalne składniki odżywcze.

Pomarańcze można przechowywać w temperaturze pokojowej przez okres do dwóch tygodni lub przechowywać je luzem w lodówce. Nie należy przechowywać ich w opakowaniach, aby uniknąć wilgoci i pleśni.

Uwaga Uwaga

Bez wątpienia pomarańcze mają wiele korzyści dla zdrowia, zawsze pamiętaj, aby jeść z umiarem. Nadmierne spożywanie wszelkich soków cytrusowych może wymywać wapń z organizmu, powodując próchnicę kości i zębów.

Chociaż często nie jemy skórki pomarańczowej w znacznych ilościach, dobrze jest wiedzieć, że skórki cytrusowe zawierają pewne olejki, które mogą zakłócać działanie witaminy A (suplementy).